Kofteoppskrifter fra Sandnesgarn

Etter kofteutstilling på Tynset og artikkel med Koftejakten i Lev Landlig har jeg blitt enda mer oppmerksom på alle de fine kofteoppskriftene. Det er noe helt spesielt med mønsterstrikkede kofter, og nå er de virkelig i vinden igjen. Mange har minner fra disse koftene fra 60-70-tallet og det må finnes mange hundre forskjellige oppskrifter på flerfargede kofter. Her er noen bilder fra oppskrifter fra Sandnes som vi har i vår samling:

1. Bøvertun nr. 1491S.  2. Skaugum 1453S.  3. Lofthus 1454S.  4. Numedalskofte 1232S.

5. Follebu 1239S.  6. Røroskofte 1218S.  7. Jonsrud 1152S.  8. Vestfold 1048S.

9. Lom 1018S.  10. Sagavold 979S.  11. Eidanger 894S.  12. Karl Johan 806K.

13. Husflidskofte 656S.  14. Åseral 583S.  15. Gloppedal 563S.  16. Vinjekofta 487.

17. Seljordkufta 452.  18. Haukelikofte 401.  19. Setesdalskofte 372.  20. Jærkofte 349.

21. Nordkapp 280.  22. Kvamsnut 116K.  23. Besseggen 66K.  24. Krokskogen 65K.

Jeg får lyst til å strikke dem alle sammen. Hva er din favoritt-kofte? Legg inn kommentarer, bilde på Facebooksiden til Fjellstrikk eller send oss mail med bilder til fjellstrikk@gmail.com.

Jenny S

4 kommentarer

rolf

10.11.2013 kl.17:49

Så mye fint på en gang !!

Vi har tre av disse koftene hjemme hos oss.

Alle er favoritter så en kan ikke velge ut bare en av di.

Dette var veldig spesielt for du har nemlig vist disse som di tre første av di som er vist her.

Litt av et sammentreff !! ?

Bøvertun, Lofthus og Skaugum.

Klarer du å velge en av disse ?

Men bevares di andre er jo så fine di og.

Mvh. rolf

Gitte

10.11.2013 kl.19:42

Jeg klarer heller ikke å si en kofte som favoritt, men en kofte som er veldig fin som ikke du har med her (synes alle disse er helt nydelige!!) er Nordfjord 994.

Skulle gjerne ha kikket nærmere på den første kofta her, Bøvertun. Det ser ut som det er åtte-blads rose øverst på kofta og ikke kattepoter som på Bøvertun 781. Kan det stemme??

Så gøy å se noen av dine favotitter :-)

Nina

01.12.2013 kl.23:13

Hei:) er det noen mulighet for at dere kan legge ut oppskrift på bøvertun 1491 s? Den er så flott med stjernemønsteret på skuldrene;))

Mvh Nina

20.06.2014 kl.13:31

16,17, og 18

21, 22, og 23

Utrolig fine alle sammen!!!!

Skriv en ny kommentar

Fjellstrikk

Fjellstrikk

38, Tynset

Vi er "to søstre fra fjellet" som elsker å strikke. Gjennom interessen for strikking kom vi over endel gamle enkeltoppskrifter som vi nå samler på. Vi blogger om håndstrikk, maskinstrikk, strikkeoppskrifter og egen design med mer! fjellstrikk (krøllalfa) gmail.com PS. De gamle strikkeoppskriftene som vi har kjøpt deles ikke, verken ved kopier eller elektronisk på e-post. Vennligst respekter denne avgjørelsen.