Oslo-anorakken til Baby born

Etter ha strikket to Oslo-anorakker, var det p tide prve strikke den til Baby born dukke. Etter et tips p Strikkesida var det p tide prve selv.

Utgangspunketet er Pickles sin oppskrift p 3 mnd gratisoppskrift her.

Pinne: nr 3

Garn: Baby ull, Baby merino fra Nille.

Sort nr 845

Multifarget rosa nr 840

Garnforbruk tilsammen er ca 50 - 60 gram.

Legg opp 92 masker p pinne nr 3 med sort farge. Sett maskemarkr etter 46 masker (side), etter 69 masker (midt bak) og ved begynnelsen. Strikk 6 pinner (fram og tilbake). P neste runde strikkes det til 4 masker forbi merkemaske midt bak, snu, strikk til 4 masker forbi midten, snu. Gjenta dette med 4 masker mer for hver gang. Gjenta dette 5 ganger. Strikk 4 pinner (fram og tilbake).

G over til multifarget garn, eller farge etter nske. Strikk 11 cm glattstrikk.

Strikk armene:

Legg opp 22 masker p pinne 3 med sort farge, strikk 6 pinner (fram og tilbake). Strikk 1 runde rett samtidig som det kes med 4 masker jevntfordelt. Skift til multifarget garn og fortsett strikke rundt samtidig som det kes 1 maske etter frste maske i omgangen, og 1 maske fr siste maske i omgangen. Gjenta dette for hver 5. omgang. Gjenta dette til armene mler 10 cm.

Fell 4 masker midt under hver arm (to frste og to siste maskenen p omgangen), og to masker p hver side av merkemasken i begge sidene p brestykket. Sett armene inn p pinnen sammen med bolen.

Start ved overgangen mellom venstre arm og bol. Strikk 1 runde med multifarget garn over alle maskene, samtidig som det settes en merkemaske ved alle overganger mellom bol og arm og arm og bol. Bytt til sort garn. P slutten av omgangen (etter venstre arm), legges det opp 6 nye masker, sett en merkemaske fr de 6 nye maskene. Snu og strikk tilbake. Heretter strikkes det fram og tilbake.

Felling:

Fellingen skjer fra retta, og annenhver omgang med felling 1 og 2 som beskrevet nedenfor. Det skal felles hver hver merkemaske, med unntak av merkemasken midt bak. P pinne 5, 9,14,17 strikkes det inn knappehull slik: Strikk til 3 masker gjenstr, kast, strikk 2 rett sammen, strikk 1 rett. Jeg har valgt ha 4 knapper.

Felleomgang 1:

Strikk 1 rett, 2 rett sammen, strikk til 3 masker fr neste merkemaske, ta 2 masker lst av sett dem tilbake p pinnen og strikk 2 masker vridd sammen.strikk 2 masker rett, 2 masker rett sammen. Strikk slik pinnen ut. Men husk strikke 1 maske etter merkemaske p belegget vrang. (Hver omgang).

Felle omgag 2:

Her felles det bare p armene. Strikk som over men fell bare p armene.

Fell totalt 13 fellefinner. Gjenta siste fellerunde (felling 1) p omgang 14.

Strikk 3 pinner fram og tilbake. Fell av slik at det gjenstr 6 masker fr frste merkemakske.Ta bort alle merkemaskene med unntak av midt bak. Strikk over resterende masker.Strikk 6 riller.

Heretter skal det kes til hette slik: Strikk til 1 maske fr merkemaske bak fra retten, k til hyre. strikk til 1 maske etter merkemaske og k til vestre.

k til hyre : Stikk pinnen ned mellom makskene (foran) vri mot hyre, settes p venstre pinne, strikkes som vanling.

k til venstre: strikk pinnen ned mellom maskene p baksiden. Ta opp en maske vri og strikk.

Se film her

Gjenta dette 8 ganger.

Strikk riller (fram og tilbake) til hetta mler 12,5 cm fra der du startet ke masker.

Vev sammen etter en omgang p vrangen.

Sy sammen under armene og fest alle trder.

Knappene var noe Jenny hadde liggende og som passet helt perfekt.

Legg gjerne igjen en kommentar.

Vigdis S

Flg oss p Facebook

3 kommentarer

se

28.07.2013 kl.22:32

Denne skal jeg ta vare p. Har et barnebarn som har babyborn, s jeg fikk lyst til strikke denne:)

12.11.2014 kl.13:14

denne skal komme i adventskalenderne til 2 sm dukkemammaer som jeg er mormor til, ( oldemor til dukkene :-)

Fjellstrikk

10.12.2014 kl.15:06

:-)

Skriv en ny kommentar

Fjellstrikk

Fjellstrikk

38, Tynset

Vi er "to sstre fra fjellet" som elsker strikke. Gjennom interessen for strikking kom vi over endel gamle enkeltoppskrifter som vi n samler p. Vi blogger om hndstrikk, maskinstrikk, strikkeoppskrifter og egen design med mer! fjellstrikk (krllalfa) gmail.com PS. De gamle strikkeoppskriftene som vi har kjpt deles ikke, verken ved kopier eller elektronisk p e-post. Vennligst respekter denne avgjrelsen.